HTML

Amexrap

Az Angolszász és Más Egyéb Külföldi Kisebbségiek, Szurkolóik, Sörisszák vagy Racionalitás Kedvelők Pártja (AMEXRAP) alapításának ideje 2010 ápr. 1. Az előző napi heveny sörözés krónikus következménye.
amexrap.org/rolunk
RSS Feed: katt!
Szeress bennünket, a sört vagy a racionalitást: facebook.com/amexrap

Külső feed

Nincs megjeleníthető elem

2010.07.13. 14:33 Amexrap

5 pont arról, hogyan csökkentené az Amexrap 50%-kal a pártfinanszírozást, a kormány által javasolt 15%-os csökkentés és a kormánypártok lopásra ösztönzése helyett

Címkék: lopás pártfinanszírozás

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Orbán 29 pontjának általában pozitív előzetes Amexrap-fogadtatásakor a pártfinanszírozás 15%-os csökkentésén már akkor is kiakadtunk:

21. – Pártok költségvetési támogatása -15%: Lehet, hogy tényleg nem amatőrök voltak a múlt heti forintroppantással, hanem jól megszedték magukat rajta? Vagy már előre is bíznak az államlenyúló pártgépezetben? Első pillantásra populista, képmutató, cikikus és rossz intézkedés. Hacsak nem kapcsolódik össze valahogyan a 10. ponttal és valami ilyesmivel:http://en.wikipedia.org/wiki/Matching_donations De ez csak amatőr vélemény, ilyesmik http://www.ekint.org/ekint_files/File/tanulmanyok/apartfinanszirozasalapelvei.pdf olvasása után lenne érdemes valami tisztességes kormányoldali javaslattal előállni a parlamentben – persze ki gondolja, hogy Orbánnak itt tisztességes szándékai lennének?

konkrét tervek ismeretében ellenérzésünk nem változott. Most, hogy a Fidesznek alkalma nyílik a lopásra, csökkenti a pártok finanszírozását, és növeli a várható korrupciót.

Másirányú nyári olvasmányaim során azonban felfigyeltem egy gondolatmenetre, amely azt az ötletet veti fel, hogy csökkentsük a pártok finanszírozását, és a megtakarított pénzt adjuk közvetlenül a képviselő jelölteknek:

There is an incomplete, partial indicator of the extent to which collective choice overrules individual choice, namely the share of central and local government spending (including expenditure by compulsory social insurance schemes) in GDP. It is the best quantitative measure for the good reason that it is the only one we have.

It turns out to be the case that in some European countries such as Scandinavia and France this share is just under or just above 55 percent, in others in the mid- to high 40s, while in the United States it is in the mid-30s. Popular wisdom has it that this large difference is due to European nations being left-leaning and falling in readily with collectivist policies, while the American people are rugged individualists, preferring opportunity to security and mistrusting big government. There is perhaps a little truth in this belief, but such as it is, it is probably getting less true as time passes. It might be interesting to look at a less heroic hypothesis.

Let us suppose that campaign expenditure has a significant probabilistic effect on election results. In Europe, campaign finance is in many countries provided more to parties than to individual candidates, and is provided more or less even-handedly to each party out of general taxation. A party will make campaign promises that may succeed in recruiting enough votes to form the winning coalition. Its promises and subsequent policies are directed at forming and maintaining the winning coalition and have no or scant influence on how much campaign finance it will obtain.

In the United States, it is still largely individuals and not parties that get elected. Party discipline is loose compared to Europe and candidates raise their campaign expenditure to a large extent by personal effort for their personal purposes. To the extent that campaign donations are sought from higher income donors, a candidate’s program must be more “conservative” and less redistributive than if donations came from all income groups in proportion to their income. If elected, a legislator has both a debt of honor to pay to his high-income donors and must establish a record that will help him gather donations on future occasions if there are any such. http://www.cato-unbound.org/2008/02/11/anthony-de-jasay/government-bound-or-unbound/

E gondolatmenet kiállja az empíria próbáját is. Azokban az országokban, ahol többségi választások vannak (azaz ahol nem pártokat választanak listák alapján, hanem azt az egyént választják meg, aki a legtöbb szavazatot kapja), nem a pártok, hanem a jelöltek kapják a költségvetési támogatásokat. Ez egyben azzal a mellékhatással is jár, hogy 5%-kal csökken az az arány, amit az állam kebelez be és oszt újra a gazdaság teljesítményéből, a GDP-ből:

Presidential regimes and majoritarian elections each cut the size of government by about 5% of GDP, perhaps more in the case of presidentialism.http://www.people.fas.harvard.edu/~iversen/PDFfiles/Persson&Tabellini2003.pdf

[...] political fragmentation, usually measured by the number of effective political parties, has a positive relationship with the size of the government, and with subsidies and transfers. The findings also indicate that proportional representation (particularly closed lists proportional voting systems) and parliamentary countries favor higher public expenditures. http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1353462

E gondolatmenet alapján a Fidesz gyanús,

- a kormánypártokat lopásra ösztönző,

- az ellenzéket és a képviseleti demokráciát sorvadásra ítélő

párt-támogatás csökkentését a következő feltételekkel tudjuk támogatni:

1. Nézzük meg a nemzetközi tapasztalatokat és válasszuk ki a legjobb gyakorlatot! Ennek részeként a következőt tegyük:

2. Az alkotmányozás során vegyük fontolóra azt a választási rendszert, ahol választók pártlistákra nem, hanem képviselőjelöltekre szavaznak!

3. Adjuk össze az összes támogatástípust, amit a pártok kapnak (kedvezményes helyiségbérlet, kedvezményes reklám, stb. formájában)!

4. (Ha a 0. pont alapján az 1. pont bizonyul a legjobb gyakorlatnak, akkor) csökkentsük a pártok támogatását 50%-kal, ne pedig 15%-kal, ahogy a Fidesz javasolja!

5. A maradék 50%-ot utaljuk közvetlenül a képviselőjelöltek számlájára, kampányoljanak abból!

Mit gondoltok e pontokról: van bennük ráció?

10 komment · 3 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://amexrap.blog.hu/api/trackback/id/tr672149155

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Pártfinanszírozási fogyókúra 2011.03.15. 15:47:52

Sorszám:  55 Szerző:  Ténytár Ígéret:  <p>Ameddig az &aa

Trackback: Lex Borkai – a sufnituning művészete 2010.07.13. 18:04:30

Szokták mondani, hogy akkor kell igazán megijedni, ha az orvos rólad nevezi el a betegséget. A törvényekkel pont fordítva van: addig van minden rendben, amíg ráírják, hogy ki ihlette a jogszabályt, és nem elsumákolva, érthetetlen paragrafusok özöne mög...

Trackback: Hogyan ágyazzunk meg a korrupciónak? (I. lecke) 2010.07.13. 16:50:45

Kezdjük a mellékessel ma is! A Tisztelt Ház kétharmada egyszer sem hagyja magára holdudvarának nagyjait. Hál' Istennek! Szegény Zsigájuknak (a Járainak) nem kell kinyögnie a bankadót, amivel sanyargatnák, ha túl régen alapította volna bizto...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2010.07.13. 16:58:42

az egyéni képviselők a pártok hűbéresei vagy még inkább: jobbágyai, ezért nem tartom kivitelezhetőnek az ötletet Magyarországon.

én például sokszorosára növelném a pártok támogatását - a parlamentáris kreténizmusnak ugyanis ez a rezsije.

sárkányfő 2010.07.13. 17:00:09

6.: Nyilvános, neten bármikor bárki által megtekinthető real time pártszámla. Csak azon keresztül mehet minden be- és kifizetés. Minden más pénzmozgás illegális, kemény szankciókkal.

Netuddki. 2010.07.13. 17:00:47

- Képviselők közvetlen választása (listán bejutás nuku), visszahívhatósága.

- Nuku állami párttámogatás (ne erre pazarolják már az adónkat). Kizárólag a szimpatizánsok tagdíjából, adományaiból juthassanak a pártok pénzhez.

Rókakígyó 2010.07.13. 18:25:55

@ó jaj:
- Illetve minden állami cégnek nyilvános számla + alapítványoknak + non profit szervezetnek + minden önkormányzatnak.

- Névre kereshető tulajdoni lapokat

- Tulajdonosra kereshető cégkivonatokat

Ezek egy mifajta operettországban kivitelezhetetlenek, normális országokban pedig alapnak tekinthetőek.

csoko20 2010.07.13. 18:33:59

Az egész törvényhozást, kormányzatot, közigazgatást úgy ahogy van kiadni valamilyen profitorientált vállalatnak-sikerdíj ellenében.

1. Spórolunk a pártokon, képviselőkön és nem utolsósorban a korrupción.

2. A törvényeket nem saját magukra szabnák, mint most.

3. Nem lenne uram-bátyám rendszer, aki hasznavehetetlen az megy a picsába a zsíros köztisztviselői, államtitkári nyugdíj helyett.

4. Évente 1-2 online népszavazás a fontosabb kédésekről tényszerű tájékoztatás után.

5. A honvédelmet is ki lehetne szervezni, ha gáz van fizetünk és jön a Bundeswehr 24 órán belül.

6. Egy Svájcból importált hivatalnokot nem lehet megvesztegetni, mint Wieszt János.

Hamarabb megtanul magyarul, mint Áder János angolul.
És ha kell svájci létére egy svájci bankon is behajtja a bankadót.

7. Ha például lejárna egy dán hivatalnok szerződése, akkor nem viszi magával az utólsó tűzőgépet, gemkapcsot.

8. Saját előmenetelüket a szakmai kihívások leküzdésében és nem a "szedd meg magad" akcióban látják.

9. Egy holland főosztályvezető valóban megdolgozna a végkielégítésért, nem pedig a csak a bérlistát növelné - havonta.

10. Ha kurva nagy szarban lenne az ország, akkor a főigazgató túlórázna és nem nyaralna.

11. Számon lehetne kérni őket. Nincs olyan, hogy mentelmi jog, meg ismerem a bírót meg a rendőrkapitányt!

Másik lehetőség szerint visszhívjuk az oroszokat, hamár ugyis annyi mszmp-tag, káder, KISZ-titkár bújt elő a csatornából....

inebhedj - szerintem 2010.07.13. 18:43:25

Bár klinikai körülmények között a közvetlen képviselőválasztás (lista nélkül) valóban és értelemszerűen ideáltipikus fordulat lenne, a gyakorlatban azonban az nem működik, mivel a választópolgárok túlnyomó többsége sem a szavazáskor sem máskor nem ismeri képviselőjét (ill. jelöltjeit), a képviselők és a választók közötti személyes vagy közvetlen érintettségi kapcsolat gyakorlatilag 0. (Arról most ne beszéljünk, hogy a választópolgár a pártokat és programjaikat sem ismeri, és úgy általában az egészhez kb. annyi köze van, mint a kvantumfizikához.)

Ahhoz, hogy egy ilyen típusú gyakorlat működjön, több kamarás parlamentre, és a jelenleginél (jelentősen) több képviselőre, illetve választókerületre lenne szükség (itt jegyzem meg, hogy a választókerületek jelenlegi eloszlása is elég "érdekes").

A hatályos status quo alapuló, kizárólag egyéni képviselőválasztás útján gyakorlatilag homogén (egypárti) parlamentek jönnének létre, a parlamentbe nem kerülő pártok, szervezetek, és személyek pedig - mivel az elkövetkező 4 évben semmilyen gazdasági lobbiban nem érdekeltek - valószínűleg egyszer és mindenkorra elvesztenék a lehetőséget a bekerülésre (gazdasági súly, és kapcsolati tőke híján a média meg sem említené őket), legfeljebb a radikális szervezeteknek lenne esélye (ami amúgy egyáltalán nem gond), de a homogén parlament ezek ellen legalább olyan radikálisan lépne fel.

A homogén parlament pedig természetesen kedve szerint módosíthatná az egypárt finanszírozásának szabályait.

stone pit(er) 2010.07.13. 18:58:29

Működőképesnek tűnő ötlet. De sok szempontból meg kell vizsgálni. Nekem néhány lehetséges kimenetel rögtön eszembe jutott.
Ha a képviselő meg kapja a támogatások nagy részét, akkor akár az is elképzelhető, hogy csak lazán kapcsolódjon pártokhoz, vagy szervező politikai központokhoz. Azaz versenyző kormányok lehetnek a szabad verseny alapján. Ez bizonyos értelemben jobban szolgálja a választok érdekeit. Pl. ha egy kormány bármilyen kérdésben vacak javaslatot tesz, legyen az mondjuk a köztársasági elnök személye akkor a képviselők egyéni kezdeményezés alapján máshogy is dönthetnek. Még ha szimpatizálnak is az adott kormánypárttal, akkor sem kell feltétlenül minden kérdésben egyetérteniük, mivel a retorzió lehetősége csekély. Megválasztani a körzete fogja, valószínűleg erősebben, az egyéni teljesítménye alapján. Az állami finanszírozást azonban több részre kéne bontani. Először is, a pártközpontoknak is kell némi pénz, mivel működésükhöz szükséges néhány alapvető feltétel, amelyek hiánya esetén, a gyengébb gazdasági háttérrel rendelkező talán nem tudna eljutni a potenciális szavazókhoz, lásd: minimális esélyegyenlőség. Másrészt a képviselőnek kell egy személyre szóló cikluson belüli támogatás, és kell egy kampánytámogatás, ami viszont valamennyi jelöltnek egyformán jut a választókerületben, a kampányidőszakban. Jelöltek, pedig az ajánlószelvények alapján lesznek az aspiránsok. A körzetek nem lehetnek túl nagyok, mivel egy mezei képviselő így kevéssé tudja tartani a kapcsolatot a választokkal, mind a ciklusban, mind a kampányban. Minél nagyobb egy körzet annál inkább rá van utalva az anyapártra (annak szervező erejére), és ez nem kívánt függőséget jelent. Az ideális rendszernél, a képviselő végre a választóit képviseli és nem a pártvezetést, amikor a gombokat nyomogatja. De mi van akkor, ha nem ez a formája valósul meg az egyéni képviselők rendszerének. Akkor, egyrészt nem lesz túl nagy a változás (esetleg csak pénzügyi vonalon, bár az sem elhanyagolható), másrészt igazságtalanabb lesz a rendszer, mint a színtisztán listás rendszer esetén. A listás rendszer sokkal jobban tükrözi a szavazati arányokat, mint az egyéni kerületi. Elméletileg úgy is lehet egy pártnak 49% szavazója, hogy egyetlen képviselőt sem tudott a parlamentbe jutatni. Azaz 51%-ból 100% képviselő lesz, ami nekem egyáltalán nem tetszik.

stone pit(er) 2010.07.13. 19:00:54

@inebhedj: Lemaradtam! Kösz az észrevételeid!

stone pit(er) 2010.07.13. 19:08:34

@stone pit(er): Elnézést a veszők és a kérdőjel hiányáért, de csak beindult az agyam, és át se olvastam.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.07.13. 19:40:08

nincs
egy megoldás van:
el kell törölni a hatalmi rendszeren alapuló államot, és az ezt létrehozó pénzt
süti beállítások módosítása